Ahad, 11 November 2012

Orthopaedic

Salam ahad sume...

Lama rasanya tak update dlm blog ni...sibuk dan kepenatan sebenarnya...mcm2 berlaku lately ni...kali ni nak share pasal kisah orthopaedic...dh lama sbnrnya aku tak melibatkan diri dgn ortho ni..selalunya aku g klinik jerrr..smlm terpaksa pergi balik coz aku rasa perlukan rawatan rapi utk masalah aku ni...

Actually, aku ni menghidap masalah tulang belakang since 2008, pada 7 Jan 2008 aku tlh di diagnos mneghidap masalah "Cervical Spondylosis with Mild Prolapse Disc at C5 C6"...itu 2008 nye diagnosis...sekarang dah masuk 4 tahun aku rasa kalau repeat MRI mesti dah bertukar dia nye diagnosis..coz skrg ni sakit dah melibatkan bahagian kanan sekali berbanding dulu kiri sahaja...sblm tu utk pengetahuan semua C5 C6 tu adalah tulang cervical (tulang tengkuk) no 5 dan 6...sekarang ni bgn pagi jer tangan kiri rasa kebas..bahu jgn ckp la, hari2 rasa kejang kadang2 kebas...kadang2 tangan kiri ni tetiba jer rasa lemah sangat...buat kerja berat jer..the next day mesti sakit giler2..bkn tangan jer dengan badan sekali coz ianya melibatkan urat saraf..so smlm jumpa pakar otho Dato' Dr Syed Abdul Latif Alsagof, Kpj Ampang Puteri :

Aku   : Assalamualaikum Dr.. (sambil melangkah masuk dengan anak bongsu)
Dr : W'salam...
Aku : (dlm hati) ishkk..pesal Dr ni makin ensem plak..sambil tu aku duduk kan danish kat kerusi dan aku duduk kat kerusi yang berhampiran dengan Dr
Dr : Ya, apa masalahnya??
Aku : Dlm hati cm tak puas hati sb file aku tak dibawa masuk dan tak req pun dr jbtn rekod oleh staff dr..so dr tak tau y aku dah ada history dan penah jumpa dia..."bahu saya sakit la dr, lgpun sy mmg dh ada history...now sakit dia dah merebak ke sebelah kanan"
Dr : Tangan kebas?
Aku : Ha'ah..
Dr : Tangan sebelah mana?
Aku : Kiri..makin kerap skrg ni kebas..sy mmg ada masalah cervical spondylosis dan 1st diagnos dgn dr la.
Dr : Ya ke..aritu sy kata kat bhgn mana ye masalah tu
Aku : C5 C6
Dr : konfem la ni masalah yg sama..so ada mkn ubat??
Aku : dlm hati, abis la kena bebel..."bila saya pergnant 2009 sy tak ambik sgt dh ubat tu...lgpun dr, bila sya mkn neurobion tu, buat sy tmbh selera mkn dan sy putting on weight...tu yg tak nak tu...
Dr : kan sy dah ckp, neuribion tu u kena mkn seumur hidup...utk menguatkan saraf2 awak...tak ada masalah mkn neurobion tu time pregnant pn...mmg ubat tu akan buat awak selera mkn...so awak kena la kawal selera tu sendiri...
Aku : oo eh..hurrmmm...dr sy dah la skrg ni tak boleh nak mkn..klau tmbh selera nnti lg payah..ni pn dh 8kg sy reduce weight??
Dr : Alhamdulillah la..tp nape tak boleh makan??
Aku : Lepas sy buat operation buang hempedu dgn Dr Jasmi, sy tak boleh mkn nasi, lauk pauk..mkn jer muntah...selera ada..nak mkn tak ada masalah...cuma bila dh mkn tu akan muntah balik la...
Dr : Kenapa boleh jd cmtu?
Aku : ntahla dr...Dr Jasmi pun dh surrender, tak tau nak kata apa..sampai dia refer saya pada pakar psiko...pakar psiko pn kata tak ada apa dan dia diagnos sy ada masalah IBS..
Dr : ooo...mcm ni lah..sy nak u mkn ubat ni utk sebulan, lps tu dtg jumpa sy balik...inflamation ni bkn boleh mkn ubat sehari jer..dia kena mkn dengan tempoh yg lama pastu reduce kn..kalau tak it's not working..
Aku : ok..sy ada satu soalan, adakah condition sy ni makin teruk...
Dr : It's getting worse when u getting older..so sy tak ade ubat utk kasi u makin muda...dan sy tak ada ubat           utk cure kan dia...tu sebabnya u kena rajin wat excercise sehari 2kali...biar la sakit tu dan tulang tu rosak..excercie tu penting..ibarat pintu la..besi pintu tu berkarat, takpe asal kita rajin buka tutup dia..boleh jer bukak..tapi cuba kita tak buka langsung pintu tu dlm tempoh yg lama...mesti jammed kan..mcm tu la tulang kita..
Aku : hahahahah....dlm hati...kan dh dapat ceramah free...
Dr : nnti dtg jumpa lg sekali kalau tak ok jugak mungkin kita bg injection la..
Aku : erkk..injection...inject direct kat sini kan (smbil tunjuk tengkuk)
Dr : yer...tp pakar bius la yg buat...

So, lg sebulan kena dtg lagilah...huhuhuhu...sebulan tu nk kena telan ubat...telan jgn tak telan...nnti kena injection lg sakit...huhuhuh

Tiada ulasan: