Ahad, 8 Julai 2012

Check In Again...Nasib Badan Sungguh.

Salam...

Bosannye entry asyik pasal keluar masuk spital kan...apa boleh buat, dah nasib badan...ingatkan dah tak ada la sesi beramah mesra dengan nurse dan doktor lps check out hari tu...ni gara-gara dapat MC lepas gallstone removal tu, kepala dok pening manjang kat umah..nak fokus pada satu2 kerja pun susah...sampaikan aku terpaksa pergi klinik berdekatan untuk buat pemeriksaan tekanan darah...mana lah tau pening tu sebab tekanan darah naik ke...walaupun aku tak ada penyakit darah tinggi. Doktor check sume normal. Fine...

Hari khamis, 28hb Jun 2012 pening makin menjadi2 makan pun xde selera ditambah pula bila makan jer sume keluar balik...hati dah risau..tp aku tahan lagi sb fikir hari sabtu ade follow up ngan doktor so masa tu la baru nak tanya. Sehinggalah hari sabtu keadaan masih sama, dengan muka kelat tak bermaya jumpa doktor, aku tgk muka doktor pun semacam jer masa pandang aku..."ishk, teruk sangat ke ekspresi muka aku time tu"...

Doktor : So Juliana, apa khabar?
Aku : Kurang sihat la doktor..
Doktor : Kenapa?
Aku : Saya muntah2 la doktor...kepala pening sangat...dah macam org pregnant pulak...
Doktor : Bila start muntah?
Aku : Hari khamis...
Doktor : Jom, baring saya nak check perut..

(sementara aku baring tu dia panggil staff dia kat luar suh masuk, almaklumlah dia lelaki nak check perut aku kan, so not nice la kalau tak ada org lain (pompuan) utk elak prkr y tak di ingini walaupun masa tu aku ada bawa anak yang bongsu sekali)

Doktor : Sume soft kat perut u, xade bengkak...
Aku : So mcmana tu doktor
Doktor : Mcmni lah, kita repeat buat ultrasound, boleh?
Aku : Saya tak ada masalah
Doktor : Good

Selepas dapat report ultrasound, jumpa doktor balik

Doktor : Ok, Ultrasound sume nampak ok, saya pun pelik ni..(sambil mengeluh sb musykil)
Aku : So mcm mana doktor
Doktor : Apa yang saya boleh bg cadangan masuk wad balik la
Aku : Errkk...Kalau masuk wad doktor buat apa kat saya (boleh tanya soklan cm tu...hihihihi)
Doktor : Kita akan observe u la...kenapa, husband u marah ke
Aku : Dia tak de hal doktor
Doktor : Kita jgn buat tindakan terburu-buru, apa kata kita tgk sampai isnin..kalau u still muntah2 u datang balik dan kene masuk wad la. Tapi isnin pagi saya tak ada, ada kat hospital lain...u datang petang la...
Aku : Ok jugak tu

Ahad, 1 July 2012

Keadaan masih same....tapi cube buat2 cam tak de pape la...Hari ni merupakan Birthday Ibu Mertuaku...terima call dari adik ipar kata mlm ni ade mkn2 kat restoran...kene la pegi walapun tak seberapa sihat...kena la jaga hati kan...kita org mkn kat satu restoran kat kampung baru, lupa pulak nama dia...aku mkn terlalu sikit skdr cuit2 takut nnti kata tak sudi pulakkan..sampaikan mak mertua aku pn tegur...bkn tak nak makan, tapi risau keluar balik kat situ krg kan susah...suasan mmg happening maklumlah kami ramai..dewasa campur kanak2 sume nye 20 org...

Otw balik rumah kepala dah start pening, dok la menghidu vick dah mcm org hidu gam...sampai kat rumah dalam sejam camtu perut mula lapar...adusss...masak meggi grg jer la...masa makan tu mmg sedapla...tak sampai 15minit, sumenye keluar balik..Ya Ampun....

Isnin, 2 July 2012

Still muntah2...muka mmg toye laa...tak larat...call Hospital wat appointment...dalam kul 3:30ptg smpi kat hospital, alih2 staff dia kat doktor ade emergency surgery la...xtau abis kul brp...adoiiyaiii...staff tu pun call doktor dan maklumkan aku dah sampai...borak punya borak, staff tu tanya aku "puan doktor suruh admitted boleh ke"...erkkk...boleh la saya dah tak larat ni...so dia pun hantar aku kat Emergency Dept, tunggu lama la jugak sblm dapat jumpa MO kat situ...masuk2 jumpa MO dia tanya itu ini..pehtu ade satu soalan yang dia tanya tu buat aku rasa..doktor ni sengal ke atau nurse tak inform...saya dari klinik Dr Jasmi dan saya dihantar ke sini sebab dia ade operation...ooo...pastu dia check perut aku dan dia kat ok la kena admitted...masa tu jam dah kul 4 lbh kot tak salah..nurse buat la mcm biasa cucuk cari line, ambil darah..kat emergency masa tu mmg penuh dah katil, nasib aku dapat jugak katil...sementara nak tunggu masuk wad...aku rasa gelisah dan tak selesa sangat2 dok kat situ..last2 tertido...bangun dari tido tu tgk air yg masuk thru drip dah habis dan darah dah mula masuk dalam drip...hadooiii...dah la rasa nak terkucil yg amat..press bell, nurse tukar botol air baru dan bagi tiang bergerak untuk aku g tandas...ada org la pulak, lama pulak tu..aku dah rasa cam nak berjoget jer kat depan pintu tandas tu coz dah tak tahan sangat2...

Masa bangun dari tido tu aku dah dapat wad, aku di maklumkan wad penuh..tu sb katil kat ER penuh..aku bernasib baik..kul 7mlm ++ doktor datang check pape yg patut la, dia mmg musykil sgt2 cuma dia inform kalau mcmni esok kita repeat CT Scan la...doktor ni mmg friendly la n easy going ngan nurses...

Aku di sorong ke wad kul 7:30mlm kot..lama sungguh menunggu..sampai kat wad aku dah rasa malu sb baru kuar masuk balik..nurse pun kenal siap ingat no bilik aku dok sblm ni..bukan takat nurse, makcik cleaner pun same ni..huhuhuhu...glamer sungguh...

Selasa, 3 July 2012..

8:45pagi, doktor masuk..."juliana, mcm mana..." same jer la doktor...still muntah..".saya pelik la...aritu kita dah buat CT Scan kan...sume normal kan..so rasanya tak ada guna kita buat CT Scan lagi...ape kata saya teropong (endoscopy) perut awak..." errkkk...teropong..aku faham..doktor buat tu hidup-hidup ke...sb sblm  ni aku pnh dgr org citer kata tak ade bg bius...bayangkan la..masukkan kamera dalam tekak terus ke perut...tak ke ngeri kalau tak bius..."ye la..takkan awak dah mati saya nak teropong....(aku tau dia faham maksud aku), kita akan bagi awak ubat tido, awak akan mamai camtu la..saya nak tengok dalam perut awak tu..kalau saya tak jumpa apa2, baru kita buat CT Scan balik..."ooo...boleh jer..."ok...very good chemistery" doktor kata sambil berlalu...

Lepas endoscopy, sume nye mcm biasa...boleh mkn..tpi muntah la balik as usual...kul 6:30ptg nurse dtg anta ubat..ade 3biji pil dan satu bekas cecair...aku terpinga2..ubat ape ni...aku tanya nurse..dia cakap pun aku tak boleh nak absorb sb masih terkejut...dalam hati berkata ni mesti doktor ade jumpa pape dalam perut aku ni, tu sebab dia bg ubat.

7:45ptg, doktor masuk..."juliana, u punya perut teruk la...u ade gastrik tak sblm ni..." rasa cm tak ada tapi gastrik tu rasa dia mcm mana doktor..."u rasa tak selesa pada bhgn perut etc".."perut u merah2 sana sini, ada infection ngan ulcer, sambil dia tunjuk gambar kat aku..." ni disebabkan bakteria Helicobactor Pylori"...u dh tgk CD tu?? blm..u tgk la nnti u nampak merah2, ulcer dan infection"...so kita rawat u dengan antibiotik" harap2 ini lah penyebab awak muntah dan masalah ni selesai..." tapi doktor skrg ni saya tgk ubat ni pun dah nak kembang tekak...mind saya mcm dah block no more drugs...ni tadi pun saya dah muntah pas makan ubat tu tapi ubat tak kuar la cuma air yang saya minum tu jer yg kuar..kali ketiga saya muntah baru terasa air bercampur rasa ubat yang keluar..."oo ye ke..kalau macam tu u jgn tgk la ubat tu..tutup mata macam zorro..." hahahahaha..lawak2...

Masa doktor cakap pasal perut merah2 tu muka dia agak merisaukan aku..mcm serius sgt2 la...tapi aku tak tanya lebih lanjut, aku simpan for next appointment...see on 12 July 2012 Dr Jasmi Ali Yaakob...thanks for the best treatment given...



Tiada ulasan: